Lydnads kurs...

Jodå. Efter att ha sökt Brukshundklubben (vilken jag för övrigt är medlem i sedan några månader, men inte sett något medlemskort eller på något annat sätt känner mig välkommen till) angående kurser mm sedan slutet av oktober utan positivt resultat.
Då fick jag nys om Hundnära på Sollerön, med tränare minst lika välrenommerade som vår lokala klubbs...
(Vilka tränare klubben har har jag i och för sig ingen aning om, då jag aldrig får något vettigt svar av dem ang kurser förutom en fin förolämpning då jag berättade den hemska nyheten för den ansvarige att jag och Häxa vid 5 månaders ålder ännu inte gått deras valpkurs (!) )
Ja, ja... Idag startade i alla fall kursen som till min stora lycka verkar vara väldigt individ anpassad.
Vi hade två mycket trevliga och lärorika timmar, och jag ser fram emot nästa gång!
Häxa betedde sig ungefär som jag väntat mig, som en ohängd tonåring med kängguru-
genen ständigt närvarande...
Vi pratade mycket om kontaktövningar, och där kan jag skryta med att när min lilla tjej har tid med mig och ger mig sitt fokus, då jäklar sitter det där!
Jag bara älskar vår ögonkontakt, den är baserad på mer än att fröken vet att den ger godis, utan den säger verkligen "det är du och jag matte, vad ska VI hitta på?" (egentligen är det det jag önskar att den betyder, men man förstår känslan bakom :D ) och det är det jag ÄLSKAR med min fina, underbara, bråkiga lilla Aussie tonåring!
Fastän jag tappade bort min megalydiga 6 månader valp för snart en månad sen och fick en otstyrig tonåring med minst sagt selektiv hörsel i utbyte, så är det de där ögonblicken av fokus som gör att jag är världens stoltaste matte fortfarande... ( i alla fall ibland, hi hi)
Vi fick mycket nyttigt med oss att träna på, så det står på schemat under de närmaste två veckorna...
Jag kommer väl inte att lägga en massa fokus på att ögonkontakt ger godis, utan mer att träna på sådant vi redan kan i inkallning osv för att hålla tänkandet och ett visst mått av förarfokus igång...
Nu blir det soffmys för mig och min bästa!
♥♥♥

Kommentarer
Postat av: Anna Nämd

Åh det är så kul med hundkurser, man blir så taggad och oftast älskar hundarna det! Du bruden: Ska du hänga med till Stockholm o Västerås på visning! Detaljerna kan vi ta senare om du vill med!!!



Kram Anna

Postat av: Anna Nämd

Har lämnat ett med till dig på Facebook! ;)

2010-01-24 @ 11:31:10
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/
Postat av: johanna

men gud så söt hund du har, man smälter när man ser dem fina krabaterna. jag blev av med allt när en vän ringde och ville ha hela rubbet och kolla igenom det så tyvärr, annars hade du så gärna fått ta den. hoppas du haft en fin helg, må gott söta du!

2010-02-15 @ 07:00:46
URL: http://jas0n.blogg.se/
Postat av: johanna

jag skulle så gärna vilja ha en hund, men jag tror inte jag skulle klara av det än, på väldigt väldigt länge. det får ta sin tid... har man någonsin sörjt klart sin bästa väns bortgång? ha det fint

2010-02-15 @ 18:54:00
URL: http://jas0n.blogg.se/
Postat av: johanna

va fint du skriver, du har så rätt. jag ångrar inte heller valet jag gjorde, hon var verkligen inte pigg och jag såg på henne när hon låg i min famn att hon bad om att få somna in. Jag har henne här hemma i urnan, tanken var att jag skulle sprida ut henne förra onsdagen då hon fyllde tio år men jag klarade det inte. Jag vet att hon allra helst vill vara med mig, som alltid när hon var i livet. Jag får förmodligen aldrig ett riktigt slut, men.. det känns bra. Det är så skönt att människor som dig förstår och kan tänka som en annan. tack, en sten har lättat från mitt hjärta! kram!

2010-02-18 @ 08:38:27
URL: http://jas0n.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback